MARA GOLDBERG BIO CONTACT EXHIBITIONS SCENOGRAPHY (1984-94) WORK

Scénographies Molles                                                                                                                         eng  

I call what I do "scénographies molles" (“soft scenographies”).

These are autonomous and rudimentary spaces occupied by soft elements (masses lying, suspended, left in a corner...).

These soft masses are formless, non-narrative, artificial.

They fill gaps.

I use softness in the sense of uncomfortable, non-possessable, an existential state. There is no reference to the body or to laws of transformation of a natural phenomenon.

The "scénographies molles" exist in different forms: photographic simulations where I use the photographic medium to simulate a space, reduced forms that are spaces that one can hold in the hand (cardboard, modeling clay...), and in real size where the space can be walked into: a simple construction in which one can circulate, with soft elements made of latex, fur, various textiles, etc.


Project

Make a "scénographie molle" in full scale of about 20m2.

The space is defined by a rudimentary structure (height 2,50 m, without ceiling, 2 openings) lined inside on 4 sides with painted panels (cardboard or light wood). The floor is pale green. A set of 5 soft elements (padded black textile) are suspended and on the floor and occupy the space.

This "scénographie molle" is a space in itself, it can be penetrated and is autonomous, it can exist anywhere.


Mara Goldberg, March 1993   



Scénographies Molles                                                                                                                          fr


J'appelle ce que je fais "scénographies molles".

Il s'agit d'espaces autonomes et rudimentaires occupés par des éléments mous (masses couchées, suspendues, dans un coin…).

Ces masses molles sont informes, non-narratives, artificielles.

Elles meublent.

J’utilise la mollesse dans le sens d 'inconfortable, de non-possessible, d'état existentiel. Il n'y a pas de référence au corps ou à des lois de transformation de phénomènes naturels.

Les "scénographies molles" existent dans différentes formes: simulations photographiques où j'utilise le moyen photographique pour simuler un espace, formes réduites qui sont des espaces que l'on peut tenir dans la main (carton, pâte à modeler...), et grandeur réelle où l'espace est pénétrable: construction simple dans laquelle on peut circuler, avec des éléments mous en latex, fourrure, textiles divers, etc.


Projet

Réaliser une "scénographie molle " en grandeur réelle d'environ 20m2.

L'espace est défini par une structure rudimentaire (hauteur 2,50 m, sans plafond, 2 ouvertures) avec des parois à l'intérieur sur les 4 côtés en carton ou bois léger peint. Le sol est vert pâle. Un ensemble de 5 éléments mous (textile noir rembourré) suspendus et au sol, occupe l'espace.

Cette "scénographie molle" est un espace en soi, praticable et autonome, qui peut exister n'importe où.


Mara Goldberg, mars 93

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